Herdenkingsconcert door het Deurnes Gemengd Koor

« Terug naar concerten

  • Datum/Tijd: 22/05/2022 16:00 - 17:30
Herdenkingsconcert door het Deurnes Gemengd Koor

Op 22 mei om 16.00 uur houdt het Deurnes Gemengd Koor in de Sint Willibrorduskerk te Deurne een Herdenkingsconcert.
Wanneer een lid van het Deurnes gemengd koor komt te overlijden is het gebruikelijk dat, indien gewenst en in overleg met de familie, het koor tijdens de uitvaartplechtigheid zingt. Vaak waren dit delen uit het requiem van Faure dat het koor al jarenlang op het repertoire heeft staan. In de coronatijd was het niet mogelijk om op deze manier onze leden de laatste eer te bewijzen. In deze tijd zijn 5 leden van het koor overleden. Niet aan corona maar wel in deze periode. Dit concert organiseren wij om hen alsnog te gedenken. Ook familie en vrienden van de overledenen worden hiervoor uitgenodigd.

Algehele muzikale leiding: Mark van Platen

programma

– Welkom

– Notre Père van Maurice Duruflé

– gedicht : Soms zwijgt de muziek

– Cantique de Jean Racine van Gabriel Fauré

– gedicht : Muziek brengt mensen samen

– Requiem van Gabriel Fauré

– Slotwoord

Gabriel Fauré wilde met zijn Requiem – een mis voor de doden – iets ánders doen. Dat ‘anders’ kende zijn première tijdens de kerkdienst in de Parijse La Madeleine op 16 januari 1888, en viel niet bij iedereen in goede aarde. Wat het Requiem van Fauré anders maakt dan veel andere dodenmissen, is dat bij Fauré de nadruk ligt op de dood als iets vredigs. Hij laat geen ruimte voor toorn en doodsangst. In veel dodenmissen staat het Dies irae (‘Dag van toorn’) centraal, een onheilspellende tekst over de Dag des Oordeels. Dit deel vind je niet in Fauré’s Requiem, al gebruikt hij wel de laatste woorden: ‘Pie Jesu Domine, dona eis requiem’ (‘Goede Heer Jezus, geef hun rust’). Geen doodsangst dus, maar rust.

In 1920 verduidelijkte Fauré zijn visie op de dood nog verder: ‘Dit is hoe ik het zie: als een vreugdevolle verlossing, als het uitzicht op een geluk in het hiernamaals, eerder dan als een pijnlijke overgang.’ Daarom ook kent zijn Requiem een hoopvol, verlicht einde. Aan het slot klinkt het gebed ‘In paradisum’, waarin de overledene door engelen wordt begeleid naar het hemelrijk. Door deze toevoeging kon Fauré zijn werk afsluiten met het woord dat voor hem de kern was van de zaak: ‘requiem’. Rust.

Voor u treden op:

 

Het Deurnes Gemengd Koor (DGK) startte in 1926 als mannenkoor; een gemengd koor was volgens pastoor Roes uit den boze! Na de oorlog van ’40-’45 mochten ook dames lid worden van het koor. Het koor maakte mooie tijden door en kende zelfs een wachtlijst voor nieuwe leden.
Het DGK legt zich bij voorkeur toe op het uitvoeren van vocale meesterwerken uit de klassieke muziek, zoals oratoria, cantates, requiems, missen en andere belangrijke koorpartituren van enige omvang. Momenteel is Mark van Platen als interim dirigent werkzaam bij het DGK, terwijl Norbert Bartelsman al sinds vele jaren het koor op orgel begeleidt bij uitvoeringen.

Bij het DGK zijn nieuwe leden altijd van harte welkom en … er is geen wachtlijst meer!
Voor meer informatie zie de website: www.deurnesgemengdkoor.nl
Vanaf 1999 wordt het koor gesteund door een aantal sponsoren en de ‘Vrienden van het Deurnes Gemengd Koor’.


Mark van Platen
studeerde af in de vakken Koordirectie, Piano en Orgel aan het Conservatorium van Tilburg. In 1992 behaalde hij het diploma Orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Van Platen is piano, orgel- en theoriedocent, begeleider en correpetitor van solisten en koren, dirigent van diverse koren en concertorganist. Ook is hij werkzaam als componist. In 2004 ontving hij tijdens het Utrechts Filmfestival het Gouden Kalf voor de beste filmmuziek voor de film Kees de jongen. Naast filmmuziek componeert hij ook instrumentale werken voor uiteenlopende bezettingen. Intussen componeert hij voor een film, die over de mijnen in Zuid-Limburg gaat. In maart 2019 componeerde van Platen i.o.v. het Groot Omroepkoor, o.l.v. Gijs Leenaars, C’est déjá du passé’ voor dubbelkoor en twee baritonsolisten en op tekst van de Roemeens-Franse filosoof Emil Cioran. Uitvoering was in Tivoli/Vredenburg en was rechtstreeks te beluisteren via NPO-4.

Norbert Bartelsman studeerde orgel en klavecimbel op het Brabants Conservatorium. In 1989 studeerde hij af en behaalde op beide instrumenten de diploma’s voor docerend en uitvoerend musicus. Hij heeft koordirectie gestudeerd en is als dirigent verbonden aan enkele koren. Met verschillende gregoriaanse scholae maakte hij diverse radio-opnamen voor de KRO, NCRV en de IKON. Verder verzorgt hij muziekuitgaves en is regelmatig regisseur bij Cd-opnames. Als organist bespeelde hij o.a. de orgels in de Stevenskerk in Nijmegen en de St. Bavo in Haarlem en verzorgde hij ook concerten in het buitenland. Hij is te beluisteren op verschillende Cd’s. Als continuo-speler treedt hij veel op in passies en oratoria. Al vele jaren begeleidt hij het DGK bij concerten.

Catharina Jansen, sopraan, is haar zangstudie begonnen in de wereldberoemde operastad Verona. Vervolgstudies en daarnaast cursussen en masterclasses in Duitsland, Italië en in Zwitserland volgden. Zij specialiseerde zich o.a. in de “Barocke Vokalmusik”, en in “Belcanto” bij de “Accademia Lirica per il belcanto” in Italië. Catharina heeft een vaste verbinding met het Ruhrgebied, waar zij de afgelopen jaren vele uiteenlopende programma’s uitgevoerd heeft. De Duitse pers beschrijft steeds weer de intense schoonheid van haar zang, en haar vertolkingen worden oprecht en vocaal stralend genoemd. Catharina Jansen trad al twee maal eerder op met het Deurnes Gemengd Koor.

Hans Scholing, bariton, studeerde in 1998 af aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem. Hij werkte mee aan verschillende operaproducties zoals Nozze di Figaro (Bartolo en Figaro), Don Giovanni maar ook Tosca, Antigone (van Ton de Leeuw) en Dido en Aeneas van Purcell. Hans Scholing is een veel gevraagd oratoriumzanger en daarnaast zingt hij met regelmaat werken van Engelse componisten.
Hans Scholing was lange tijd als docent klassieke techniek verbonden aan het Arnhems Conservatorium (ArtEZ) bij de afdeling muziektheater. Hij geeft privé-zanglessen en verzorgt cursussen en workshops op het gebied van stemgebruik bij diverse koren in het land.