All Hallows Eve – Canto Ostinato bij kaarslicht
-
Datum/Tijd: 28/10/2022 21:00 - 22:30
Canto Ostinato is een tonale compositie van variabele lengte voor toetsinstrumenten van de Nederlandse componist Simeon ten Holt (1923-2012). Het stuk werd gecomponeerd tussen 1973 en 1976 onder de naam Perpetuum. Een paar maanden voor de eerste uitvoering werd de titel Canto Ostinato gekozen. Canto (cantate) verwijst naar de melodie of een kort muzikaal motief; Ostinato verwijst naar herhaling. De première van het stuk werd uitgevoerd op 25 april 1979 in de Ruïnekerk te Bergen (Noord-Holland).
Canto Ostinato wordt gerekend tot de minimalistische muziek. Ten Holt schreef het stuk nadat hij was gestopt met het serialisme. Het werk is al spelend op het klavier ontstaan en hij duidde de opbouw liever aan als de ontwikkeling van een genetische code. De componist creëerde meer dan honderd losse korte secties in bes mineur van enkele maten. Uiteindelijk was het componist Andries Hubers die de secties samenvoegde tot een partituur. Daarna bewerkte Ten Holt de partituur nog vaak zodat er uiteindelijk meerdere versies van het stuk ontstonden. U hoort in Deurne een versie met 2 kerkorgels en piano.
Voor u treden op:
Martien Maas, piano, studeerde ‘Klassiek Piano’ bij Ton Demmers aan het ‘Brabants Conservatorium’ te Tilburg en volgde masterclasses bij o.a. György Sebök en Ivo Pogorelich. Hij behaalde zijn bachelor diploma ‘Klassiek Piano’ (1988) en het diploma ‘Piano Uitvoerend Musicus’ (1990). Bovendien studeerde hij vanaf 1990 het vak ‘correpetitie’ bij Jan Gruithuyzen, dat hij in 1992 succesvol afrondde met het diploma ‘Aantekening Begeleiden’. Daarnaast behaalde hij het diploma ‘Hafa directie’ (1988) en ‘Schoolmuziek’ (1987), eveneens aan het ‘Brabants Conservatorium’ .
Martien Maas is actief als solo-pianist, als begeleider en als dirigent. Als pianist speelde hij diverse pianoconcerten en trad hij op als begeleider van Steven Mead, Peter Damm, Andreas van Zoelen, Walter Boeykens en vele anderen. Hij verzorgde radio- en tv-opnames en maakte cd-opnames met solisten en ensembles. Bovendien wordt hij vaak geïnviteerd als begeleider bij masterclasses en audities. Ook als dirigent heeft Martien Maas ruime ervaring en was hij verbonden aan diverse orkesten in Nederland. Gedurende een aantal jaren werkte hij als dirigent samen met Jan Cober. Behalve in Nederland trad hij tijdens concertreizen op als pianist en als dirigent in Duitsland, België, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechie, Spanje, Italië en China.
Bert Augustus, Smitsorgel, werkte als campanoloog bij klokkengieterij Koninklijke Eijsbouts te Asten en is betrokken bij het Museum Klok & Peel aldaar. Hij studeerde natuurkunde (HTS Eindhoven), orgel en theorie der muziek (Brabants Conservatorium) en beiaard (Nederlandse Beiaardschool).
Sinds voorjaar 2002 is Bert Augustus als titularis verbonden aan het in 2001 gerestaureerde Smits orgel (1839) in de Martinuskerk te Sint-Oedenrode. Van 1994 tot aan de restauratie in 2004 was hij betrokken bij de voorbereiding van de restauratie van het Vollebregt-Smitsorgel in de Brigidakerk in Geldrop. Sinds 2011 is hij beheerder van het in dat jaar gerestaureerde Smits orgel (1838) in de Willibrorduskerk in Deurne.
Arjan Mooij, Koororgel, volgde orgellessen bij Jan van de Laar en Ruud Huijbregts. Sinds 1994 heeft hij diverse koren, kerken, zangers en instrumentalisten begeleid in Nederland en Engeland, en heeft hij in enkele live uitzendingen voor de Nederlandse televisie gespeeld.
Momenteel is hij dirigent en pianist van oecumenisch koor Lighthouse in Helmond, waarmee hij in 2017 de eerste juryprijs en de publieksprijs heeft gewonnen op het Nationaal Middenkorenfestival. In Helmond is hij ook organist in de Bethlehemkerk (Verschueren orgel uit 1967) en assistent organist in de St. Lambertuskerk Robustelly orgel uit 1772). Daarnaast geeft hij orgelconcerten met repertoire van vroege barok tot en met minimal music. In het dagelijks leven werkt hij als senior onderzoeker bij TNO in de onderzoeksgroep Embedded Systems Innovation (ESI).
U ziet beelden uit de schilderijenreeks “In de ban van de Aa”
Begin 2020 startten de Deurnese kunstenaars Emelie Jegerings en Jolanda Tielens met een bijzonder kunstproject: twee en een half jaar lang volgen ze het stroomgebied van de Aa, van Ospeldijk tot aan ’s-Hertogenbosch en leggen wekelijks schilderend en fotograferend hun belevingen vast.
Emelie Jegerings heeft haar opleiding gevolgd aan de academie voor schone kunsten in Arendonk. Na het afronden hiervan startte ze haar zoektocht naar wat ze als kunstenaar wilde vertellen en vooral laten zien. Passie, kleur en emotie zijn de belangrijkste drijfveren. Geboeid door figuratief en portretwerk heeft ze zich in eerste instantie toegelegd op het schilderen van figuratief werk, de Muze. Haar interesse voor landschapschilderen kwam pas later en had te maken met een drang naar vernieuwing en ontwikkeling. Door in de leer te gaan bij diverse (inter)nationale plein air schilders ontdekte ze de sport van de outdoorschilder
Jolanda Thielens heeft de middelbare school (VWO, Peelland College Deurne) afgerond met tekenen als examenvak. Hierna is zij afgestudeerd aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Delft. Tijdens deze studie heeft ze verschillende teken- en schilderlessen gevolgd, gericht op het tonen van conceptuele productideeën, gebouwen en mensen.
In het dagelijks leven is ze lichtontwerper. Licht is ook een belangrijk onderdeel van haar werk als kunstenaar. “Ik schilder wat ik zie, en ik zie door het licht.” De “vertaling” van wat je op een schilderij ziet, is voor haar een leerproces. Het gaat niet om de exacte representatie, maar om de sfeer die ze wil overbrengen.